De wondere wereld van Jan Worst

Bij realisme kan iedereen zich iets voorstellen. Toch is het voor iedereen anders, zien we bij de twee kunstenaars die exposeren in Museum MORE, hét museum voor modern realisme De enorme doeken van Jan Worst lijken fotoreportages, maar het zijn olieverfschilderijen van fotogenieke mensen grootse interieurs. De mysterieuze, kale ruimtes van Lara de Moorde ander expositie – vertellen een heel ander verhaal, waarin verlatenheid een ziel lijkt te krijgen. Een ziel die Jan Worst juist verstopt in een regen van klatergoud.

De verschijning, 1997. Foto: Peter Tahl

Overdadige interieurs met veel kleur, kunst, boeken en antiek. Met hier en daar een paar mensen die rechtstreeks uit een glossy magazine weggelopen zijn. Nee, Jan Worst is beslist geen minimalist.

Museum More, Gorssel
zonder titel, 1984

Eerder een liefhebber van rijk gedecoreerde landhuizen uit Italiaanse filmdecors. Met een vleugje Hockney en een snufje Hopper, volgens de beschrijving. Dat laatste zien we vooral in zijn eerdere werk, zoals de vrouw hierboven.

Museum More, Gorssel
The Generous Friend, 2006

Het zijn meestal jonge fotomodelachtige vrouwen, kinderen en oudere mannen die zijn landhuizen bevolken. Zijn het steeds dezelfde mensen? Wat ze in de gefantaseerde werkelijkheid van Jan Worst precies doen, en wat hun onderlinge relatie is, blijft onduidelijk. Zijn ze verdwaald? Gevangen in een gouden kooi of juist in een wensdroom?

Museum More, Gorssel
After Virtus, 2008

Hoe mooi de interieurs ook zijn, met Romeinse wandtaferelen en nonchalant comfortabele meubelen, het heeft iets voyeuristisch om de bewoners te bespieden.

Museum More, Gorssel
Deugd als slaapmiddel, 1989

Van een afstand lijken de forse doeken van Worst op foto’s, maar het is olieverf, aangebracht met een heel klein kwastje.
Deze tentoonstelling A Curious Universe toont 45 werken van Jan Worst. Een groot retrospectief ter ere van de 70e verjaardag van deze Groningse schilder, die in het buitenland  bekender is dan in ons land.

De verschijning, 1997. Foto: Peter Tahl

Waarom vrouwen op een dressoir zitten of op een biljarttafel liggen? Jan Worst zelf doet er het zwijgen toe. We mogen het zelf bedenken.

Museum More, Gorssel
The Wise Man, Hommage to David Sylvester, Jan en Ids Worst, 2009

De man met zijn jasje half uit is David Sylvester, een befaamd in 2001 overleden Brits kunstcriticus en schrijver. Maar wat moeten we met het geknielde lezende meisje en het (bijbelse?) wandtapijt?

Museum More, Gorssel
The Brothers, 2006

We nemen afscheid van de broertjes in hun kostschoolrealiteit en zijn klaar om een andere mysterieuze werkelijkheid te gaan betreden.
Intussen werpen we een snelle blik op de prachtige permanente collectie met werk van onder andere Willink, Charlie Toorop en Pyke Koch. Maar we moeten hier wel uitkijken voor een kunstoverdosis…

Leeuw in het interieur, Pyke Koch, 1929

Lara de Moor
The Other Place is de eerste museale solotentoonstelling van Lara de Moor (1969).

Museum More, Gorssel
Lullaby, 2012

‘Fluisterende schilderijen’ noemde Joost Zwagermans haar werk: ‘het is een stilte die roezemoest achter het doek van het schilderij.’ Levende wezens zoals mensen en dieren ontbreken in de verstilde ruimtes van de schilderijen die we hier zien (nee, dat is niet altijd zo bij Lara de Moor).

Museum More, Gorssel
Tangram, 2018

Lara de Moor schildert bestaande ruimtes. We horen de museumgids, die een groep rondleidt, vertellen dat de kamer waar deze teil staat een weeshuis is. Hoe verlaten kan een kind zich daar voelen.

Museum More, Gorssel
Tale, 2012

De Moors schilderijen zijn uitsneden uit de werkelijkheid, waarbij de kijker zelf de realiteit buiten het schilderij moet aanvullen. Een eigen werkelijkheid moet vinden in die stillevens vol leegte en afwezigheid. Lara de Moor zei hierover zelf: ‘Dingen komen niet overeen met ons idee ervan, ik zal het moeten doen met mijn beleving. Beleving is de verinnerlijking van de werkelijkheid (…).’

Museum More, Gorssel
Own Light, 2017

Museum More, Gorssel
Prop Table (after El Greco), 2018

De Prop Table is geïnspireerd door La Inmaculada Concepción (1613) van de schilder El Greco. Lara de Moor heeft Maria en de engelen weggelaten, nu zijn alleen nog wervelende gewaden, bloemen en een engelenvleugel te zien. Het heilige onaantastbare geloof, het onverklaarbare, van El Greco is niet meer van onze tijd. Wat blijft er in de transparante wereld van wetenschappelijk bewijs dan nog over behalve prachtige props?

Museum More, Gorssel
Thread, 2016

Opnieuw kruist ons pad dat van de rondleidende gids. Ze vertelt net over de draden, die keuzemomenten verbeelden in deze kale verlaten tuinkamer.

Loop mee door het museum in één minuut met dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=fdo-oP6QaqM

Doe de Kunstquiz!

Hoeveel weten we eigenlijk over modern realisme? Een beetje overmoedig geworden, vond ik het tijd om de kunstquiz van Museum More te doen. Helaas, slechts 9 van de 15 vragen goed (waaronder 2 gokjes). Hakken-over-de-sloot, moet dus vaker naar More…
Probeer het elf op : https://www.museummore.nl/kunstquiz

Museum MORE
Lara de Moor – The Other Place, t/m 3 maart 2024
Jan Worst – A Curious Universe, t/m 29 oktober 2023

Hoofdstraat 28, Gorssel
https://www.museummore.nl


Berichten gemaakt 198

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven