Altijd al naar toe gewild: de Willink-collectie in Kasteel Ruurlo. Het blijkt meer dan alleen een Willink-walhalla. Het kasteel is uitzonderlijk fraai gerestaureerd, bijna te mooi om museum te zijn. Natuurlijk is ook Willinks muze Mathilde zo aanwezig als we van haar gewend zijn, inclusief haar legendarische Fong Leng-toiletten. Als bonus is er een foto-expositie van Viviane Sassen getiteld Fabulous Monsters.
Kasteel Ruurlo in de Achterhoek baadde in het nazomerlicht toen wij aankwamen bij de glanzende glazen brug van architect Hans van Heeswijk.
We verwachtten dan ook een hypermodern verbouwd interieur in dit 14e eeuwse kasteel dat eeuwenlang in het bezit was van de familie Van Heeckeren. In de vorige eeuw deed het kasteel dienst als gemeentehuis.
Maar sinds het echtpaar Melchers het kasteel kocht in 2013, werd het met veel respect voor de historie gerestaureerd, met hier en daar strakke moderne elementen. Dus Willink hangt gelukkig niet in een museum met smetteloos wit gesauste wanden.
Daar is hij dan, alleen nog niet met dat warrige witte haar en het gegroefde gelaat, zoals wij hem kennen. Het is even schakelen, net zoals bij een portret van Picasso mèt haar. Maar ja, ook zij zijn ooit jong geweest. Voordat de jonge Carel Willink definitief koos voor het magisch realisme dat hem beroemd zou maken, experimenteerde hij in zijn jonge jaren met verschillende stijlen.
Nooit geweten dat hij ook een abstracte periode gehad heeft.
Toch speelde hij al voor de oorlog, in de bange dertiger jaren, met het magisch realisme. Al noemde hij het zelf liever imaginair realisme, een werkelijkheid geschilderd vanuit verbeelding.
‘Mijn zucht schilderijen te maken die technisch zo af waren dat zij een tijdlang mee konden, is eerder geboren uit een uiterst pessimistisch levensbesef, dan uit een optimistisch geloof in een betere toekomst. Zij waren de enige reële objecten tussen alle onzekerheden.’
Carel Willink
Wie kent haar niet, zijn Zeeuwse muze en derde vrouw Mathilde. Hij verleidde haar met extravagante creaties van Fong Leng. Een gewoonte die zo duur was dat er bijna niet tegenop te schilderen was, volgens de introductiefilm.
Een deel van Mathilda’s designer garderobe is hier te bewonderen.
De kledingstukken zijn in stemmige halfduisternis gehuld om de stoffen te beschermen.
De wanden en vloeren zijn overal in het kasteel prachtig gereconstrueerd. Veel vertrekken zijn bespannen met kleurig zijde moiré, terwijl de patronen in de houten vloeren een afspiegeling zijn van de 18e eeuwse stucplafonds. Zelfs zonder Willink de moeite waard om te bezoeken.
Kasteel Ruurlo wist de hand te leggen op het laatste schilderij dat Willink voltooide voor zijn dood in 1983. Zijn het de kerncentrales die hem angst aanjoegen? De grafstenen?
Op dezelfde etage als Mathilde Willink portret en kostuums, is de foto-expositie Fabulous Monsters van Viviane Sassen. Door Mathilde geïnspireerd maakte Sassen een selectie uit haar werk, met magisch denken en droomwerelden als uitgangspunt.
Het resultaat: sterke vrouwen en ‘de kleurrijke, lichte en sensuele kanten van het leven’, aldus de folder.
Kasteel Ruurlo
Vordenseweg 2, Ruurlo
VIVIANE SASSEN | FABULOUS MONSTERS t/m 24 September 2023
https://www.museummore-kasteelruurlo.nl/tentoonstelling/carel-willink