Het is september, de Olympische Spelen zinderen nog na in Parijs, dranghekken en ontmantelde tribunes wachten nog op de opruimdiensten. Voor modemuseum Palais Galliera waren de Spelen de aanleiding om sportkleding uit vroeger tijden te tonen. Van enkellange tennisjurken en verwarmde vliegenierspakken tot genopte sportschoenen avant la lettre. ‘La Mode en Mouvement’ is te zien in het decor van het 19e eeuwse Palais Galliera. Met als special zwemkleding uit de oude doos.
De ingang van het museum is verstopt aan de achterkant, maar spectaculair is hij wel.
De tentoonstelling is beneden in een halfdonkere ruimte, zodat de tere oude stoffen niet lijden onder zon- of daglicht. We dalen af naar de onderaardse vleugel die vernoemd is naar Gabrielle Chanel.
Het is redelijk druk in het museum. Het feit dat aan de overkant in het Palais de Tokyo de Parijse fashion week aan de gang is, heeft daar vast mee te maken. Wij zien hier heel andere mode, zoals dit wandelkostuum uit de 19e eeuw.
De gedachte dat bewegen gezond is – vooral in de natuur – kreeg steeds meer voet aan de grond sinds de filosofie van Jean-Jacques Rousseau. Denk aan wandelen, paardrijden, baden en later fietsen. En denk ook aan de stijve jurken en korsetten die uiteindelijk het veld moesten ruimen voor mode die meer beweging toestond.
De voorouder van het badpak zag er zo uit medio 19e eeuw en werd gemaakt van wol of linnen. Zwemmen deed men niet, het ging meer om pootjebaden. En je droeg het badpak wel mét kousen, schoenen en een hoed.
Autorijden was ooit een opkomende ‘sport’, en daar had je weer heel andere kleding voor nodig.
En natuurlijk is er mode voor paardrijders, het blauwe kostuum is van rond de eeuwwisseling, rechts daarvan staat een rijkostuum uit 1946.
Speciaal voor de amazonezit is dit asymmetrische kostuum van de Parijse socialite prinses Murat.
Voor de vrouw die wilde fietsen, werden pofbroeken en korte broeken ontworpen. Maar die fietspakken leidden tot een enorm schandaal, want broeken waren immers voorbehouden aan mannen.
Dus kwam er een soort mantelpak om in te fietsen. Het bijschrift merkt fijntjes op dat de Franse wet die in 1800 broeken voor vrouwen verbood, pas in 2013 officieel werd afgeschaft.
Prachtig, deze voorlopers van onze sneakertrend; deze modellen werden gebruikt voor hardlopen en rugby.
Als de hoeveelheid tenniskleding een indicatie voor de populariteit is, dan werd er ruim 100 jaar geleden volop getennist. Deze outfit is voorzien van zijden linten. Serena Williams eat your heart out!
En dit deed je op je hoofd als je tenniste.
Weer iets heel anders: de kleding die piloten droegen tijdens de oorlog als ze op grote hoogte vlogen. Om de vrieskou te doorstaan hadden ze warmtegenererende pakken die met een snoer in de cockpit ingeplugd werden. Daaroverheen droegen ze een leren pak.
In een aparte gang is een fraaie collectie zwemmode te zien. Niet te geloven wat onze voorouders allemaal aantrokken als ze te water gingen. Kies maar een leuke uit…
Tijd voor een laatste blik op het statige paleis dat Maria Brignole-Sale in 1879 liet bouwen. Jammer genoeg heeft ze er zelf nooit van kunnen genieten.
Het Palais Galliera van hertogin Maria
Er was eens een immens rijke, aristocratische Italiaanse erfgename genaamd Maria Brignole-Sale in Genua. Ze trouwde met de zo mogelijk nog rijkere Italiaanse markies Rafaelle de Ferrari, prins van Lucedio en hertog van Galliera. Ze verhuisden voor zijn werk (banken, onroerend goed, spoorwegen) naar Parijs, waar ze het rijkste koppel van Frankrijk waren.
Rafaelle de Ferrari bezat veel grond in Parijs. Na zijn dood in 1876 liet weduwe Maria daarop een museum bouwen voor hun omvangrijke kunstcollectie. In 1879 begon de bouw, het museum was bedoeld als geschenk aan de stad Parijs.
Maar het liep anders. In 1886 liet de Franse regering bij wet iedereen verbannen die (familie)banden had met de afgezette Franse koninklijke familie. Maria was nauw verbonden met de familie Bourbon-Orléans en had veel aristocraten onderdak geboden toen de laatste koning was afgezet. Maria was woedend en vertrok met haar kunstschatten naar Genua. Het paleis kende daarna diverse museale bestemmingen – waaronder ook de gevreesde salon – en huisvest nu het modemuseum van Parijs.
Palais Galliera
10 avenue Pierre 1er de Serbie, Paris 16e arr.