Manneken Pis in het Kantmuseum

Wie aan Belgische mode denkt, denkt aan de bekende ‘Antwerpse Zes’. Je zou bijna vergeten dat Brussel zijn eigen moderne ontwerpers heeft. Om nog maar te zwijgen van dat andere mode-erfgoed: het Brusselse kant. Traditie en design gaan naadloos in elkaar over in het kleine Kantmuseum, waar zelfs Manneken Pis in kant gehuld is.

Manneken Pis Kantmuseum
Manneken in kant

Het Mode & Kant Museum heeft een kledingcollectie van ruim 10.000 kledingstukken vanaf de 16e eeuw tot nu. Natuurlijk wordt lang niet alles tegelijk getoond. Nu zijn er Brusselse ontwerpen uit de tachtiger jaren te bewonderen, een echte blast from the past, deze Brussels Touch.

Kantmuseum Brussel
gala in de eighties

Sommige ontwerpen zou je vandaag zo weer aan willen.

Bij andere is dat iets minder het geval, want deze ‘Brussels Touch’ blijkt ook onverwachte kanten te hebben.

Kantmuseum Brussel

Om de overgang van de hippe Brussels Touch naar het traditionele kantwerk makkelijker te maken, greep het museum terug op een oude bekende: Manneken Pis. Samen met zijn broertjes vrolijkt hij de overgang op. Ze hebben allemaal een ander kostuumpje aan, van een kanten of gouden pakje tot een doktersjas (plus mondkapje).

Manneken Pis in Kantmuseum

Met de nodige eerbied gaan we de Kantkamer binnen. Schilderijen laten zien hoe belangrijk kant was bij de elite van weleer. Wie een beetje iets betekende, gaf opdracht om prachtig kant te maken.

Kantkamer, Brussel
koninklijk kant
Kantkamer, uitleg
Uitleg over productie van kant

Met filmpjes en tere antieke kantstukken krijgen we hier uitgelegd wat het verschil is tussen kant gemaakt met een naald en kant dat geklost is. Beide een kostbaar proces, waarbij bijzondere motieven per streek gemaakt werden. Lang niet iedereen kon zich zo’n schattig jurkje voor de kinderen veroorloven.

kinderjurkje

En dan is het tijd voor koffie. Maar dat hebben ze in dit kleine museum niet. Gelukkig zit een paar straten verderop een van de beste koffiezaken van Brussel, Aksum in de Passage de la Reine.

Aksum coffee house, Brussel
Aksum Coffee House

De koffie komt – zoals het hoort – uit Ethiopië, en ze nemen de drank hier dan ook uiterst serieus. Een aanrader, want alleen een goede koffiebar weet koffie te serveren die tegelijk sterk en toch zacht is – en zeker niet bitter.

Mode & Kant Museum

Violetstraat 12, Brussel