Continue This Thread: de kracht van handwerk

Handwerken, leer je dat tegenwoordig nog op school? Is het nog een troost, een tijdverdrijf en een ambacht tegelijk? Modeontwerpers Karim Adduchi en Tess van Zalinge laten met eigen werk en historische stukken zien welke rol handwerken vervulde, vroeger en nu. Van merklap tot activistisch strijdwapen en haute couture. We gaan naar de expositie Continue This Thread, om de draad weer op te pakken. Voor de zekerheid nemen we een kostuumontwerpster en een coupeur in opleiding mee!

Freedom dress, Karim Adduchi, foto Amsterdam Museum

Ontwerpers Karim Adduchi en Tess van Zalinge gingen op zoek naar de rol van handwerk in het depot van het Amsterdam Museum, bijgestaan door curator Roberto Luis Martins. In zijn ontwerpen gebruikt Karim borduursels en Marokkaans sfifa-applicatiewerk, Tess is dol op patchwork. Als gastredacteuren gaat er een wereld voor hen open als ze in een depot vol werk van vroeger duiken.

Tess van Zalinge

Nee, dit is niet van de Vermeertentoonstelling, dit is echt een jurk…

jurk, Tess van Zalinge

Elke dag een draadje
Handwerken kan troost en afleiding bieden in zware tijden, zo blijkt bij sommige depotstukken. Dit borduurwerkje werd gemaakt in interneringskamp Tangerang bij Jakarta tijdens de Tweede Wereldoorlog.

1944, Tangerang

Bregje’s handwerk
Toen Bregje Vreugdenhil (1882-1970) op school zat, was handwerken een van de serieuzere vakken voor meisjes.

Bregtje’s schoolwerk, 1899

Het bleef niet bij een eenvoudige merklap, Bregje moest alle technieken onder de knie krijgen, getuige deze opbergmap met haar schoolwerk.
Christina Finke (1885-1962) maakte een pronkrol, (zie onder) een proeve van bekwaamheid die laat zien wat de maakster allemaal in haar mars heeft.

Detail pronkrol van Christina Finke, 1903. Foto: Amsterdam Museum

Activistisch handwerk
Handwerk is niet alleen maar braaf, hier zien we ook een activistische kant. In de vaandels voor vrouwenkiesrecht bijvoorbeeld, of handwerken als middel op weg naar financiële zelfstandigheid voor de vrouwen van Tesselschade.

Continue this thread - Amsterdam Museum

Dat activistische handwerken wordt ook in onze tijd beoefend. Zo breidt de gevangengenomen mensenrechtenadvocaat Nasrin Sotoudeh samen met andere gevangen protestpoppen in de Iraanse gevangenis.

Nasrin Sotoudeh, 1963

En denk aan de Pussyhats, geïnspireerd door Trumps ‘grab ‘m by the pussy’: een zelfgebreid of gehaakt hoedje als protest in het #metoo-tijdperk.

Pussycat Project, 2017

Weer een andere, minder brave, kant van handwerken komt van de Canadese kunstenaar Jason Swinehammers, die kinky knitwear maakt in de vorm van gehaakt zwemgoed.

Jason Swinehammers

Wie enthousiast is geworden en de vingers voelt jeuken: je wordt van harte uitgenodigd je creativiteit de ruimte te geven middenin de tentoonstelling, of een workshop te volgen.

Continue this thread - Amsterdam Museum

Onderweg komen we weer enkele beeldschone creaties van ontwerpers Tess van Zalinge en Karim Adduchi tegen. En werk van Karims moeder.

sprei van Karim Adduchi’s moeder

De moeder van Karim Adduchi maakte deze sprei toen ze vijftien was. Voor haar was borduren meditatie en tegelijkertijd hoop voor de toekomst, gesymboliseerd door de kleur groen.

Tess van Zalinge
Karim Adduchi

Prachtige haute couture. Vergelijk dat eens met de zogenaamde reformjurk die rond 1900 opkwam, een wijdvallende jurk waaronder vrouwen geen ingesnoerd corset hoefden te dragen. Comfortabel, zeker, maar de reformjurk is toch nooit populair geworden. Vandaag de dag vatten we het niet als compliment op als iemand je outfit een reformjurk noemt.

reformjurk ca. 1900

Digitale passpiegel
De overgang van reformjurk naar digitale passpiegel kan bijna niet groter zijn. Dit is echt even wennen. Als je op de juiste plek voor de digitale spiegel staat, kun je met bewegingen aangeven welke kleding uit de rechterkolom je aan wilt. Klinkt eenvoudig, is lastiger dan het lijkt want voor je het weet heb je de verkeerde hoed op. En waarom je een extra paar handen krijgt is ook niet helemaal helder. Vast nog niet helemaal uitontwikkeld deze artificial intelligence 🙂

digitale kledingkast/spiegel

Altijd even verrassend: de bloemenpracht in de hal van het Hermitage-gebouw.

Amsterdam Museum aan de Amstel
Continue this thread, Karim Adduchi en Tess van Zalinge, t/m 3 September 2023
Amstel 51, Amsterdam https://www.amsterdammuseum.nl
(Het Amsterdam Museum is wegens verbouwing tijdelijk ondergebracht in Hermitage-gebouw)

DE KOFFIE

Koffiesalon, Amsterdam
Koffiesalon, Utrechtsestraat

De Koffiesalon, Utrechtsestraat 130
Nog slaperig van de net ingegane zomertijd spreken we af in de Koffiesalon in de Utrechtsestraat voor een straffe Buscaglione-koffie, de espresso uit Rome. Sophia Loren kijkt op ons neer, ook zij is aan koffie toe. Ze kan gerust zijn, de flat white hier helpt je in één klap over je mini-jetlag heen.

Zuivere Koffie, Utrechtsestraat 39
Heerlijk relaxed koffietentje in huiskamerstijl voor koffie met ontbijt of zoetigheid. In de zomer is de kleine binnentuin moeilijk te weerstaan.

Dignita, Nieuwe Herengracht 18a
Tussen de Hermitage en het Holocaustmonument ligt de idyllische Hoftuin. ’s Winters binnen en ’s zomers buiten in het groen komen we hier voor de levensveranderende koffie van Rum Baba (Peruaanse Arabica-bonen). Smaakt nog beter als je weet dat Dignita onderdeel is van de sociale onderneming We Are Not For Sale.