Love Stories in de Hermitage

De Hermitage viert de liefde met een serie schilderijen en foto’s van (beroemde) liefdesparen. Ze vertellen het aloude verhaal van eeuwige liefdes, hevige allesverterende vlammen, onbeantwoorde liefde en liefdesverdriet. Nee, het is beslist niet allemaal rozengeur, we zien ook de liefde die het leven niet aan kon, die wreed in de kiem gesmoord werd, of die eigenlijk verborgen moest blijven. En niet te vergeten de muzes, de liefde van de kunstenaar. Een verrassende verzameling van toen en nu met veel oude bekenden.

Neil & Glenys Kinnock

De tentoonstelling Love Stories is te leen van de National Portrait Gallery in Londen. We kennen dus niet alle geportretteerde Lords & Ladies en beroemdheden, maar dat doet aan het liefdesverhaal niets af. Speciaal voor het Nederlandse publiek zijn er bovendien enkele BN’ers toegevoegd.

Historische lovers zoals Robert Browning en Lord Byron prominent van de partij.

Lord ByronLor

Lord Byron, de beroemdste dichter van de Britse Romantiek, is niet alleen bekend om zijn gedichten, maar zeker ook vanwege zijn grootse en meeslepende leven. Een van zijn talloze affaires was met de schrijfster Lady Caroline Lamb.

Lady Carolyn Lamb

Enige schandalen later, toen Lord Byron al lang weer nieuwe uitdagingen had gevonden, beschreef de afgewezen Lady Caroline de beroemde dichter als ‘mad, bad, and dangerous to know’.

Elizabeth & Robert Browning

Een heel ander verhaal is de geschiedenis van Robert Browning en Elizabeth Barrett-Browning, destijds het beroemdste liefdespaar van het koninkrijk. Beiden schrijver van beroep trouwden ze in het geheim – vanwege haar onwillige vader – en vertrokken voorgoed naar Florence en leefden nog lang en gelukkig.

Liefde van nu

Ook in onze tijd is een portret van een lang huwelijk nog in trek.

Neil & Glenys Kinnock

Zo lieten de Britse politicus Neil Kinnock en zijn vrouw Glenys zich vereeuwigen (boven). Net als textielhandelaar Sir Harry Djanogly en zijn vrouw Carol. Het verzamelaars- en filantropenechtpaar werd geschilderd door de Nederlander Wim Heldens (2017).

Harry & Carol Djanogle

Dit ongemakkelijke portret laat zien dat liefde vele gezichten kent en niet altijd van een leien dakje gaat.

Liefde zonder woorden

Sommige liefdesparen zijn zo beroemd dat ze weinig woorden behoeven. Omdat ze er een leven als koning voor opgaven bijvoorbeeld, of omdat hen een tragisch lot wachtte. Eens zien hoever we komen zonder naar de bijschriften/geheugensteuntjes te kijken…

my kingdom for a horse

prins Edward & Wallis Simpson

een tragisch dichtersleven

Sylvia Plath & Ted Hughes

een Amsterdamse schildersmuze

Mathilde Willink

een über-Beatle en zijn muze

John & Yoko

Ringo trouwt

Ringo Star c.s.

Ook beroemd

Het komt ook voor dat mensen wel heel beroemd zijn, maar we eigenlijk niet weten hoe ze er uitzien. Neem nu de briljante econoom Keynes, de man van ‘in the long run we are all dead‘.

John Manyard Keynes & Lydia Lopokova

of componist Benjamin ‘God Save the Queen’ Britten

Benjamin Britten (r) & Peter Pears

En tot slot schilder Lucien Freud (kleinzoon van)

Lucien Freud & Lady Caroline Blackwood

Bloomsbury

De Londense kunstenaarsgroep Bloomsbury Group – waar altijd wel iets onnavolgbaars rommelde – heeft een eigen wand met liefdesgeschiedenissen van Virgina Woolf tot Lytton Strachey.

Virginia Woolf
Love Stories, Hermitage
Duncan Grant
Vanessa Bell

Tot grote vreugde van mijn tennisvriendin die mij meesleepte naar de Hermitage, is ook Barbara Hepworth vertegenwoordigd.

Ben Nicholson (1933)

Ben Nicholson maakte dit zelfportret van hemzelf en Barbara Hepworth, een volledig samengaan van hart, geest en kunstenaarschap van hen beiden.

Love Stories – Kunst, Passie en Tragedie t/m 8 januari 2023
Hermitage