Gucci, nu ook museum en movie

Van Gucci kenden we vooral de bekende groen-rode tassen en schoenen. En ontwerper Tom Ford. Dus op naar het Gucci-museum. Een klein -soms hysterisch maar altijd inspirerend- museum dat nu eens niet de geijkte oprichter / familiegeschiedenis vertelt. Na de film House of Gucci over de familieperikelen begrijpen we die keuze overigens wel.

Op de begane grond is een kleine winkel met Gucci-artikelen die alleen hier verkrijgbaar zijn, de zogenaamde Icon Collection. De winkel en het boekwinkeltje ernaast kun je bezoeken zonder museumticket.

De beroemde bamboetas, maar dan in een nieuw, Florentijns jasje.

Het echte museum is een verdieping hoger. Natuurlijk vinden we daar een flinke collectie beroemde Gucci-ontwerpen, de ene iets draagbaarder dan de andere.

Het zijn vooral de prachte grote foto’s van oude Gucci-campagnes die de sfeer in het museum bepalen.

Soms is het een beetje vervreemdend als je jezelf ergens in de spiegel tegenkomt middenin een reclamecampagne uit het discotijdperk…

Soms vervaagt de grens tussen echt en fantasie bijna. Zoals dit nagebouwde tafereel. Zou het Maurizio en Patrizia Gucci in hun goede jaren moeten voorstellen?

let op de schoenen rechts onder de WC-deur

Elke campagne, elk jaar, heeft een eigen thema. Soms komen die uit de gekste hoeken.

Ook het thema ‘verzamelen’ weten ze op een interessante manier te verbeelden, met honderden Gucci-sneakers, 182 koekkoeksklokken, 110 pruiken en (helaas) 1400 dode vlinders.

serieuze schoenencollectie

Qua visueel spektakel doet het Gucci Museum dus niet onder voor de rest van Florence. Eigenlijk maar goed dat de film House of Gucci pas na het museumbezoek in première ging. Want de familiegeschiedenis is wat minder vrolijk.

De film begint halverwege de vorige eeuw, toen er nog echte Gucci’s in het bedrijf werkten. Erfgenaam Maurizio Gucci trouwt met Patrizia (gespeeld door Lady Gaga). Een golddigger, volgens zijn vader Rodolfo Guccii (Jeremy Irons). Een waargebeurde moord later, weten we dat het niet goed afloopt.
Het was uiteindelijk de Texaan Tom Ford die Gucci weer uit het slop trok.

Naast het museum zit de Gucci Garden, geen museumcafé voor een snelle espresso, maar een sterrenniveau lunchplek in een uiteraard prachtig interieur.

Gucci Museum & Gucci Garden
Palazzo Mercanzia – Piazza Signoria 10, Firenze