Gluren mag bij Caroline Walker

De Schotse Caroline Walker is nog jong (38) maar heeft nu in Den Haag haar eerste museumsolo. Daar laat ze ons in ruim 20 grote en enkele kleine olieverfdoeken van buitenaf – door een venster, of een weerspiegeling – naar de vrouwen op het schilderij kijken. Intiem, een beetje voyeuristisch en toch schilderachtig en fotografisch tegelijk. In één woord: magisch!

de receptioniste

Van een afstandje, bijna stiekem. Weten die mensen wel dat ze bekeken worden, dat wij hun wereld binnendringen?

binnenkijken bij de kapper

Meestal zijn de vrouwen die we zien aan het werk. Caroline Walker kwam ze tegen terwijl ze door Londen zwierf. Een kleermaker die stoffen meet, een kamermeisje dat een kaptafel schoonmaakt, een kapster met haar klant, een receptioniste die reserveringen noteert.

om te watertanden: bakkers, bakken maar!
kleermaker op Saville Row aan het werk

Soms doen de schilderijen aan foto’s denken. En als je niet aan een foto denkt, dan vast wel aan David Hockney. Of aan Edward Hopper. Vanwege de doorkijkjes, de penseelvoering en de prachtige lichtinval.

Al voelen we ons misschien een beetje een voyeur, we zullen nooit helemaal weten wat er zich afspeelt, er blijft een randje mysterie. Ook bij de schilderijen die ze van haar moeder Jane en van haar eigen huis en dochtertje maakte.

Jane, Caroline’s moeder in haar huiskamer
haar dochter
serie schilderijen over vluchtelingen in hun pas verworven huis

Caroline Walker werd in 1982 geboren in Dunfermline, Schotland. Ze studeerde aan de Glasgow School of Art en de Royal College of Art in Londen en woont en werkt in Londen.

Caroline Walker in haar atelier (Peter Mallet Photography)

Caroline Walker – 28 augustus t/m 28 november 2021
KM21