Geborduurd woud van 100.000 bomen

Magisch, sprookjesachtig, poëtisch, dat is het kunstwerk van Sara Vrugt allemaal. Haar immense geborduurde doek is opgehangen in een spiraal, als panorama waarin je als bezoeker kunt verdwalen. Kunstbeleving die tot nadenken stemt, deze 100.000 bomen in een bos van draad.

Kom verdwalen in een bos vol jonge scheuten, volwassen bomen en stervende stronken.
Luister naar de vogels, voel de wind en ruik het mos.’
Zo luidt de uitnodiging voor het kunstwerk van Sara Vrugt in het Haagse Panorama Mesdag.

maquette van het opgehangen doek

Als je het kunstwerk in loopt, is het winter in dit geborduurde woud. Het is kaal en weinig blaadjes en vogels.

Hoe dichter je bij het binnenste van het kunstwerk komt, hoe lenteachtiger en zomerser het wordt in dit woud vol  vogels en blaadjes, geborduurd in prachtige natuurlijke tinten.

Helemaal binnenin ten slotte, sta je oog in oog met een grote wijze uil.

Een zoom vol zaden
In de zoom van het kunstwerk zijn zaden van bomen en planten verwerkt. Als in 2024 het doek neergezet wordt in de tuinen van Museum Belvédère in Heerenveen vergaat het kunstwerk, en dan komen de ontkiemende zaden terecht in de natuur. Daarnaast worden er 100.000 bomen geplant in Nederland en in de tropen, met de partners IVN en TreeSisters.

de zoom vol zaden

Craftivist Sara Vrugt
Sara Vrugt noemt zichzelf een craftivist, een activist met naald en draad. ‘Telkens creëer ik tijdelijke biotoopjes, om op de grote wereld waarin we leven te reflecteren én om daar impact op te maken. In essentie wil ik een heel nieuwe wereld borduren, waarin de regels en verhoudingen opnieuw bepaald kunnen worden en waarin meer ruimte is voor waarachtigheid.’

Vaak werkt Sara samen met anderen aan haar kunstprojecten. Aan dit 100.000 bomen-kunstwerk werkte ze met 1000 anderen die geborduurde blaadjes instuurden of hielpen met het grote doek. Door dit project wil ze met haar eigen milde vorm van activisme haar zorgen om het klimaat uiten.

Meer over Sarah Vrugt en het inspirerende maakproces van dit kunstwerk

Museum Panorama Mesdag, Zeestraat 65, Den Haag
tot 29 augustus 2021