Frida en Diego, de passie en de pijn

Foto: Eugenio Hansen

Frida Kahlo is terug! Met de bioscoop-documentaire Viva la Vida en maar liefst twee exposities. De tentoonstelling in het COBRA Museum toont het leven vol pijn en passie van de flamboyante Frida Kahlo, haar Diego Rivera en hun tijdgenoten. Allemaal verzameld door het echtpaar Gelman.

Frida Kahlo (1907-1954)
Diego Rivera (1886 1957), door Frida Kahlo 1937

Jacques en Natasha’s Mexicaanse verzamelwoede
Jacques Gelman (1909-1986) ontvluchtte Sint Petersburg tijdens de Russische revolutie en kwam in 1938 in Mexico City terecht, waar hij de Tjechische Natasha Zahalkaha ontmoette. Ze trouwden en konden dankzij het fortuin van filmproducent Jacques alles verzamelen wat ze mooi vonden. En dat was vooral de kunst van Mexico, hun nieuwe vaderland.

Natasha Gelman door Diego Rivera, 1943

De Gelmans waren bevriend met Frida Kahlo en Diego Rivera en verzamelden hun werk en dat van hun  tijdgenoten zoals RufinoTamayo, María Izquierdo, David Alfaro Siqueiros and Ángel Zárraga.

Natasha Gelman met Frida op de achtergrond (1996, Rafael Cidoncha)

Diego on my mind

Frida’s stormachtige relatie met haar grote liefde – de 20 jaar oudere Diego Rivera – mondde in1929 uit in een huwelijk dat al even stormachtig was, verbonden door hun kunst en hun communistische overtuiging. Ze hielden er beiden een eigen huis, een eigen leven, en eigen andere liefdes op na. In 1939 scheidden ze, maar binnen een jaar trouwden ze opnieuw.

Diego on my mind 1943, zelfportret in traditioneel kostuum

Gevraagd waarom een groot deel van haar werk uit zelfportretten bestaat, zei Frida Kahlo: ‘omdat dat degene is die ik het beste ken’. Ze begon met zelfportretten toen ze op haar 18e een afgrijselijk verkeersongeluk kreeg. Door de vele operaties moest ze langdurige bedrust houden en begon ze te tekenen. Haar vader – een Duitse fotograaf – monteerde een spiegel boven haar bed voor dit doel.

Diego de muralist

Diego Rivera werd tot ver buiten Mexico beroemd door zijn enorme muurschilderingen, zijn meer dan levensgrote oproepen tot de revolutie.

Revolutie!

Een revolutionaire affaire
Een van de buitenechtelijke liefdes van Frida was niemand minder dan Trotsky die naar Zuid-Amerika vluchtte toen de Sovjetgrond te heet werd onder zijn voeten. Hier zie je hoe Frida haar revolutionaire held, met wie ze een affaire begint, voor het eerst ontmoet.

De andere pijn
Door haar ongeluk en alle talloze operaties bleef Frida haar hele leven pijn houden. En dat terwijl haar lichaam in haar kindertijd al getroffen was door polio. Maar er was ook die andere pijn: het kind dat ze niet kon krijgen.

Voor wie plannen heeft om naar Mexico te gaan: na haar dood in 1954 zorgde Diego ervoor dat Frida’s kobaltblauwe huis in Mexico City een museum werd.
De rest van ons gaat naar het COBRA Museum of het Drents Museum. Of naar de bioscoop voor de documentaire Viva la Vida.

COBRA Museum
Frida Kahlo & Diego Rivera: A Love Revolution t/m 3 oktober 2021
Sandbergplein 1, Amstelveen.
Parkeren in parkeergarage Stadshart.

3 gedachten over “Frida en Diego, de passie en de pijn

1. Prachtig verhaal. Ooit de muurschilderingen van Diego in Mexico City gezien. Heel bijzonder. Dit vergeet je nooit meer.

2. Wat een mooi verhaal, Froukje.
    Ik ben blij dat de museumclub mij nu accepteert.

3. Dit zijn weer mooie nieuwe beelden. Afgelopen week van de Vrije Universiteit een mooie online lezing gehad over Frida, wat mij een mooi inzicht gaf in haar leven.