Anton Corbijn en Carlijn Jacobs

Hoe verschillend kunnen modefotografen zijn? Het Cobra Museum laat het werk van Anton Corbijn (60) vanaf de tachtiger jaren zien. Een keur aan fotomodellen en beroemdheden komt voorbij, veelal in zwart wit. Indringende beelden met weinig decors of trucs. Tegelijkertijd wijdt FOAM een expositie aan Carlijn Jacobs (32), de rijzende ster in de internationale modefotografie. Surrealistisch, kleurrijk en vervreemdend, een nieuwe tijd, een ander uiterste.

Cobra Museum Amstelveen, Anton Corbijn
Lilly Rose Depp voor Chanel Haute Couture, 2021

Anton Corbijn

noemt zichzelf een portretfotograaf die af en toe uitstapjes maakt naar modefotografie. In zijn lange internationale carrière stelde hij zijn lens scherp op ontelbare beroemdheden, zoals fotomodel Kate Moss, talloze rocksterren zoals de Stones en zelfs de Oranjes.

Cobra Museum Amstelveen, Anton Corbijn
Herman Brood Berlijn 1983

Domineeszoon Corbijn maakt strenge portretten in zwart wit, die volgens sommigen zijn calvinistische – bijna gereformeerde – blik verraden. Contrast is zijn vriend.

Cobra Museum Amstelveen, Anton Corbijn
Kate Moss, 1993

Streng, maar ook met humor.

Cobra Museum Amstelveen, Anton Corbijn
Voodoo Lounge Tour, Rolling Stones, 1995

Rocksterren fotografeert hij liefst niet op het podium maar buiten, of tegen een vrij neutrale achtergrond. Soms voegt hij een gimmick of een verkleedpartij toe, zoals de Stones hier, of bij zijn beroemde U2-foto’s.

Cobra Museum Amstelveen, Anton Corbijn
David Bowie voor Max Magazine 1993

Als hij foto’s van sterren maakt, dan hebben ze meestal weinig tijd voor hem, vertelt Corbijn. Zo perfectioneerde hij de kunst om met weinig middelen een maximaal resultaat te boeken. Beperking als motor voor creativiteit: het levert sterke portretten op met een duidelijke focus op de persoonlijkheid van de diva in kwestie.

Cobra Museum Amstelveen, Anton Corbijn
Naomi Campbell, 1994 voor Stern

Toch is het niet alleen zwart wit wat hier de klok slaat. Corbijns shoots voor tijdschriften en modehuizen kleurrijk en laten een mooi tijdsbeeld zien.

Cobra Museum Amstelveen, Anton Corbijn
Adut Akech in Alexander McQueen, 2018

De fotomodellen hebben meer tijd, en dat betekent meer ruimte voor toeters en bellen, decors en make-up.

Cobra Museum Amstelveen, Anton Corbijn
L.A. Style, 1991

‘Ik fotografeer geen kleding, maar ik fotografeer persoonlijkheden,’ zegt de modefotograaf Corbijn.

Cobra Museum Amstelveen, Anton Corbijn
Tilda Swindon in Chanel voor Vogue, 2020

De tentoonstelling bestaat uit ruim 200 portretten, de een nog fraaier dan de ander. Lastig kiezen uit al die beroemde zangers, modellen, modeontwerpers en kunstenaars.

Cobra Museum Amstelveen, Anton Corbijn
Donatella Versace voor Vogue, 2004
Cobra Museum Amstelveen, Anton Corbijn
1994, Johnny Cash en Kate Moss

Als je beroemd genoeg wordt, zoals Corbijn, dan komt er een moment dat je de Oranjes mag vastleggen.

Cobra Museum Amstelveen, Anton Corbijn
Koningin Beatrix, 2007

En ook die andere Queen B.

Riccardo Tisci en Beyoncé Knowles voor Vogue

In de onderstaande docu (15 min.) vertelt Corbijn hoe en waarom hij fotograaf werd.

Carlijn Jacobs

De overgang van Corbijn naar Carlijn kon geen grotere stap zijn. Modefotografe Carlijn Jacobs is een snel rijzende ster in de modewereld van vandaag. Een van de weinige overeenkomsten met Corbijn: ook Jacobs fotografeerde Beyoncé (voor een platenhoes) en veel fotomodellen. Maar dan op een andere, heel eigen manier.

FOAM Amsterdam
Sleeping Beauty

De solotentoonstelling van Jacobs in FOAM heet Sleeping Beauty, een verwijzing naar het onderbewuste waar alles mogelijk is, al dan niet met hulp van AI. We belanden in een andere wereld, met eigenzinnige foto’s, spiegelende vloeren en futuristische meubelontwerpen van Sabine Marcelis.

FOAM Amsterdam, Carlijn Jacobs
FOAM Amsterdam, Carlijn Jacobs
meubelontwerp Sabine Marcelis

Verkleden en je verbergen achter maskers zijn weerkerende thema’s bij Jacobs.

FOAM Amsterdam, Carlijn Jacobs

Verbergen achter een masker, zoals bij het carnaval in Venetië. Of zoals een geisha achter make-up.

FOAM Amsterdam, Carlijn Jacobs

Verbergen onder windsels, als een mummie, of als Ans Markus.

FOAM Amsterdam, Carlijn Jacobs
FOAM Amsterdam, Carlijn Jacobs

Carlijn Jacobs experimenteert ook met AI, zoals hier te zien in deze foto van topmodel Bella Hadid (let op de pauw).

FOAM Amsterdam, Carlijn Jacobs
Bella Hadid

Het gaat bij Carlijn Jacobs niet in de eerste plaats om mooie, kloppende plaatjes. Liever heeft ze dat we twee keer moeten kijken om te zien welke eigen, surrealistische draai die ze aan de foto heeft gegeven. Dat levert bijzondere plaatjes op, zoals een gezicht achter een vissenkom. Om alles nog surrealistischer te maken, is artificial intelligence haar vriend.

FOAM Amsterdam, Carlijn Jacobs

Carlijn Jacobs is met haar eigen stijl doorgedrongen tot de top van de modefotografie van dit moment. Ze fotografeert voor tijdschriften als Vogue, Dazed, Pop, D Repubblica, M le Monde and AnOther Magazine. Daarnaast deed ze diverse campagnes en foto’s voor merken zoals Acne Studios, Chanel, Gucci, Louis Vuitton, Versace, Loewe en Mugler.

De expositie Sleeping Beauty in FOAM is helaas net afgelopen.

Cobra Museum
Anton Corbijn – MooDe is nog te zien t/m 12 mei 2024
Sandbergplein 1, Amstelveen
https://cobra-museum.nl/tentoonstelling/anton-corbijn-moode/

Berichten gemaakt 165

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven