‘Ga je met ons mee naar Voorlinden?’ Een telefoontje van broer op een zonnige zomerdag. Waarom niet? Al kreeg ik bij een eerder bezoek het gevoel dat Voorlinden vooral een museum voor de kunstsnob is. Zou broer soms denken dat ik een kunstsnob ben?
Ach, laten we Voorlinden een tweede kans geven, en meteen de Britse kunstenaar Antony Gormley meepakken. En de tuin van Piet Oudolf.
De fantastische tuin van Piet Oudolf bloeit volop en is op deze stralende zomerdag op zijn allermooist.
De eerste confrontatie met Gormley is al in de tuin, waar zijn Critical Mass II (1995) opgesteld staat. De lange rij gietijzeren mensenfiguren die uit de grond oprijst en naar de hemel rijkt.
Bij de ingang dezelfde figuren, maar nu minder georganiseerd: de mens ten prooi aan zijn eigen chaos.
Binnen ontdekken we dat Antony Gormley voor zijn sculpturen steeds dezelfde mal van zijn eigen lichaam gebruikt.
De overzichtstentoonstelling GROUND van Antony Gormley (1950) toont zijn sculpturen, installaties en kunst in de openbare ruimte. Gormley onderzoekt de relatie tussen ons menselijk lichaam en de ruimte om ons heen. Door de jaren heen heeft dat heel uiteenlopende kunstvormen opgeleverd.
De ruimte, het lichaam en de onmetelijke ruimte van de geest.
Ik meen een flinke vleug humor te ontdekken in het werk van Gormley. Zijn foto lijkt dat te bevestigen, net als het feit dat hij een Brit is natuurlijk.
Naast de loden beelden is er natuurlijk veel meer werk van Gormley te zien. Ook in Breathing Room speelt hij met de ruimte van de bezoeker die een ruimte met een driedimensionale tekening binnentreedt en wat gedesoriënteerd raakt.
Amazonian Field toont een grote ruimte helemaal gevuld met 24.000 terra cotta beeldjes, een overbevolkte wereld vol machteloze, gezichtsloze wezens.
Het beroemde werk Passage (lastig te fotograferen) is er natuurlijk ook. De 12 meter lange zwarte stalen ‘gang’ die je als bezoeker kunt inlopen, de duisternis tegemoet. Totdat je aan het einde komt en terug loopt naar het licht in de verte.
En dan is het tijd voor een ronde door de vaste collectie met als hoogtepunt het reusachtige Couple Under an Umbrella.
Sommige werken zijn gewoon mooi, bijzonder, apart en vooral decoratief. Maar kunst? Zou een doorgewinterde kunstsnob dat nou heel anders zien?
Soms wordt het echt lastig. Maar ja, niet iedereen heeft iets met installaties en kan hier iets van maken.
Of deze? Ja, ik weet dat Ai Wei Wei wereldberoemd is, maar toch…
Misschien ben ik gewoon een ouderwetse cultuurbarbaar die dringend koffie nodig heeft in de prachtige tuin van Piet Oudolf.
Gelukkig is daar iets aan te doen. Koffie bestellen en ‘Dat kan mijn kleine zusje ook’ van Will Gompertz nog eens herlezen.
Voorlinden museum & gardens
Buurtweg 90, Wassenaar
Antony Gormley’s GROUND is te zien tot en met 25 september 2022