Antwerps modefeest in vernieuwde MoMu

Dries van Noten, Martin Margiela, Ann Demeulemeester, Prada, Vuiton, Moncler… het wemelt van de beroemde namen in het pas verbouwde Antwerpse ModeMuseum (MoMu). Al moest Koningin Mathilde door Covid-quarantaine de heropeningsceremonie afzeggen, voor alle andere fashionista’s kan het feest beginnen!

Yohji Yamamoto

‘Op het gelijkvloers’ doen we ons te goed aan de vaste collectie van het MoMu (nou ja, een deel van de ruim 35.000 creaties dan). Het is smullen van oudere ontwerpen van Dries van Notens en de Walter van den Beirendoncks en andere gevestigde namen.

Bernhard Wilhelm, 2009
Dries van Noten 2011
Walter van den Beirendonck

Ja, Antwerpenaren vereren hun ‘Antwerpse Zes’, het groepje modeontwerpers dat in de tachtiger jaren afstudeerde en pijlsnel internationaal naam maakte. En dat is hier te zien. (Wie waren het ook al weer? Marina Yee, Dries Van Noten, Ann Demeulemeester, Walter Van Beirendonck, Dirk Bikkembergs en Dirk Van Saene.)

zwarte periode

Avant-gardistische outfits – met hun soms kleurrijke en dan weer zwarte periodes – vormen een mooi contrast met de rust die uitgaat van de overdadige historische kostuums van het Momu.

een deel van de Museumclub bij de historische kostuums (rechts)

E/MOTION. Mode in transitie
Een etage hoger storten we ons op de tijdelijke tentoonstelling E/MOTION, over emoties in de mode. Vanitas, staat er in grote letters boven de deur. Is dat de overheersende emotie?

Hoe geeft mode uitdrukking aan emoties in de samenleving, zoals angst of verlangen? E/MOTION blikt terug op drie decennia sociale, politieke en psychologische omwentelingen en hun impact op mode.

Dat gaat er soms wat bevreemdend aan toe, niet erg draagbaar zeg maar,

Comme des garçons

En soms ook wel, met een draagbare tv,

Soms is het gewoon mooi,

Louis Vuitton
Prada

en soms ook heel kleurrijk

Moncler

Op weg naar de uitgang vinden we nog dit jurkje zonder naam of faam.

Een Holloween-kostuum dat nog niet af is? Nieuwe post-Covid trend? Gaan we thuis over nadenken.

MoMu, ModeMuseum Antwerpen

E/MOTION. Mode in transitie t/m 23 januari 2022