De marmeren gangen van Huis Marseille zijn een oase van koelte, samenklonterende oververhitte toeristen op museumbezoek ontbreken hier. Zodat we in deze twee grachtenpanden met hun vele doorgangen, voor- en achterhuizen en tussenkamers ongestoord kunnen genieten van twee foto-exposities. En van de prachtige grachteninterieurs die de foto’s van Awoiska van de Molen en Jeff Cowen verrassend omlijsten.
Awoiska van der Molen (52) is vooral bekend door haar zwart-wit fotografie van natuur, landschappen en soms stedelijke omgevingen. Maar tijdens een van haar reizen naar de Zuidelijke eilanden van Japan in 2015 werd bij toeval het zaadje geplant voor een heel andere fotoserie. Ze fotografeerde het raam van een huis op het verlaten Japanse platteland; en toen nog een…
Het werd een serie van verlichte ramen waardoor je naar binnen kijkt, en toch ook weer niet. Door het matglas heen zien we fragmenten van het leven erachter. Daar hangt wasgoed, er staan planten, binnen en buiten. Maar de rest van het leven achter dat glas kunnen we alleen maar vermoeden.
De fotoserie heet The Humanness of Our Lonely Selves. Het zijn eenvoudige huisjes, voorzien van matglas, maar ook vitrages, rijstpapier of plastic. Een doorzichtige barrière om zon, kou en nieuwsgierige blikken buiten te houden.
‘Die geslotenheid van Japan en omdat het mijn cultuur niet is, maakt dat mijn projectie en emotie erop mogelijk is. Door die onbekendheid. Een omgeving moet anders zijn dan de mijne. Dan ontstaat een vrijheid om met een onbevooroordeeld oog te kunnen kijken.’ Awoiska van der Molen in NRC
Verstilling, eenzaamheid of afwezigheid, ze strijden om voorrang. Gestileerde emotie, gevangen in een prachtig, bijna abstract lijnenspel van licht en donker. Maar ook de rust en de ruimte voor ons om een eigen leven te verbeelden achter de geheimzinnige vitrage.
De foto- exposities in Huis Marseille zijn verdeeld over de twee grachtenhuizen van het museum, die met elkaar verbonden zijn door onnavolgbare trappetjes en doorgangen. Met kruip-door-sluip-door, vinden we onder de hanenbalken nog een serie van Awoiska van der Molen, deze keer natuuropnames.
Ook Jeff Cowen (1966), de andere fotograaf die hier exposeert, maakte veel natuuropnames. Behalve fotograaf, is hij ook schilder en hij bewerkt zijn foto’s met schildertechnieken en voegt hij soms met verf een toets goud of ultramarijn toe. De titel van de expositie Provence Works zegt het al: deze serie is ontstaan in Zuid-Frankrijk. De schoonheid van de natuur, het mooi licht van wat wij oneerbiedig de koperen ploert noemen…
Nee, het zijn geen parasollen maar de rijpe vruchten van een zomer in de Provence.
Jeff Cowens werk hangt onder meer in de pronkkamer van Huis Marseille, de Lodewijk XIV stijlkamer uit de vroege 18e eeuw. Deze zaal was in de loop der eeuwen olijfgroen, crèmekleurig, aardkleurig en rood. Bij de restauratie is gekozen voor de scharlakenrode pigmenten die hier ook werden gevonden.
Huis Marseille, Museum voor Fotografie
– The Humanness of Our Lonely Selves – Awoiska van der Molen, tot 13 oktober 2024
– Jeff Cowen – Provence Works, tot 13 oktober 2024
Keizersgracht 401, Amsterdam
https://huismarseille.nl
#huismarseille
Lieve Froukje, dankzij jou heb ik voor het eerst sinds jaren weer een foto tentoonstelling in Huis Marseille kunnen bewonderen. Heel veel dank daarvoor. Liefs, Luc