Schrijver Abedelkader Benali is groot liefhebber van moderne Marokkaanse kunst. Geen wonder dus dat hij gastconservator is van de tentoonstelling ‘Het Andere Verhaal’ in het Cobra Museum in Amstelveen. Nu eens niet de prachtige historische kunst, maar het verhaal van grote namen zoals Melehi, Cherkaoui en Behkia. Nooit van gehoord? Je bent niet de enige. Tijd voor het onbekende en soms toch weer bekende verhaal.
Bij binnenkomst treffen we een bijzondere verzameling vliegende dieren aan, zo lijkt het. Vliegende paarden met mensenhoofden. In de eerste krullenbol herkennen we Einstein, de andere stellen bekende Marokkanen voor, met als laatste Marchel Duchamps.
Het zijn bouraqs, paradijselijke vliegende paarden uit oude verhalen en bekende iconen in de Marokkaanse kunst. Deze pijlsnelle dieren droegen Mohammed en Ibrahim en andere bijzondere mensen op hun rug, naar Mekka, Jeruzalem of de zevende hemel. (door de opstelling en lichtval was erg geen mooiere foto te maken dan deze, helaas).
Minder paradijselijk is het sculptuur van brons en metaal van Mahi Binebine, een bekende romanschrijver en kunstenaar. We vermoeden dat het iets te maken heeft met zijn broer die jarenlang opgesloten zat in een afgrijselijke gevangenis in de woestijn.
Ook in de Marokkaanse moderne kunst is er een stroming waarin het alledaagse kunst is.
Dit lijkt wat traditioneler, maar het hangt niet voor niets in de sectie ‘Van wie is het lichaam’. Die vraag geldt ook voor de lichamen van de achtergestelde zwarte Marokkanen.
Ook Nederlanders met een Marokkaanse achtergrond zijn vertegenwoordigd. Niet als stroming, want dat zijn ze niet, maar als kunstenaars met een eigen kijk. Zoals de prachtige tekeningen van Sidi El Karchi, en de indringende beelden van Nour-Eddine Jarram.
Een klein deel van de expositie is gewijd aan moderne fotografie.
De Algerijnse Ikken werkt als dichter en schilder in Rabat, hij is vooral gefascineerd door oude of vergeten tekens.
André Elbaz vulde tientallen begrafenisurnen met stukgesneden oud werk als protest tegen de terroristische aanslagen van september 2001.
En dan opeens begrijpen we waarom deze expositie in het Cobra Museum is, dat blijkt als we aankomen bij een serie kunstenaars die in de verte doen denken aan Karel Appel, de kubisten en andere westerse stromingen.
Zoals gewoonlijk bestuderen we tot slot minutieus en met kennis van zaken de museumwinkel en de koffievoorziening.
Beide zijn hier uitstekend in orde 🙂
Cobra Museum voor Moderne Kunst
Het Andere Verhaal – Marokkaans Modernisme van 1956 tot nu (t/m 18 september 2022)
Sandbergplein 1, Amstelveen
https://cobra-museum.nl