Huis Sonneveld – het nieuwe wonen in Rotterdam

Wie ooit het Museum Boijmans van Beuningen of de Kunsthal in Rotterdam heeft bezocht, is langs een kleine groep strakke witte huizen gekomen. Eén daarvan is Huis Sonneveld. Het familiehuis dat Albertus en Gesine Sonneveld hier lieten bouwen, is een schoolvoorbeeld van het Nieuwe Bouwen. Strak, modern, licht, kleurrijk en een bezoekje meer dan waard.

Foto’s Johannes Schwartz

Voordat we het uitstekend geconserveerde huis mogen betreden, moeten we onze schoenen ons bij de receptie hullen in oversloffen. En dan mogen we naar binnen.

Albertus Sonneveld begon in1900 op zijn veertiende als jongste bediende bij Van Nelle. Maar hij had veel in zijn mars en wist via de nodige avondstudies op te klimmen tot directeur van de tabaksdivisie. Hij zou vijftig jaar bij Van Nelle werken.

Albertus en Gesine

Albertus en Gesine lieten hun huis ontwerpen door het architectenbureau Brinkman en Van der Vlugt, succesvolle jonge honden die heilig geloofden in het Nieuwe Bouwen. Niet geheel toevallig is de beroemde oude Van Nelle fabriek in Rotterdam ook van hun hand.

Met de keuze voor deze architecten, gingen de Sonneveld voor een hypermodern huis dat tussen 1929 en 1933 werd gebouwd. Helmaal volgens de principes ‘licht, lucht en ruimte’ van het Nieuwe Bouwen.

We beginnen op de onderste etage in de vrolijke rood-wit-geblokte keuken.

Foto Johannes Schwartz

Deze etage was het domein van het personeel, de familie woonde boven. Ook al was het huis verder heel modern, elektrisch koken deed het personeel niet. Een mooi oud gasfornuis met twee ovens staat te pronken in de hoek. ‘Een heerlijk bezit, verzekeren ons enthousiaste huisvrouwen, die zoo’n goed Dordrecht gasfornuis bezitten en waardeeren,’ heette dat toen.

De trap die we opgaan om de woonetage van de Sonnevelds te betreden, is een kunstwerk op zichzelf: strak, licht en modern.

Tegen de toen heersende trend van zware donkere meubelen, kozen de Sonneveld voor een hypermoderne inrichting. Met het chroom van Gispen, bloemvazen van Copier (Leerdam) en de firma Metz & Co. die tekende voor de stoffering.

Vaas Copier
Vaas Copier. Foto Johannes Schwartz

Voor zijn werk reisde Albertus regelmatig naar Amerika, waar hij allerlei nieuwe snufjes en technieken ontdekte. Die paste hij enthousiast toe in het nieuwe huis. Beroemd zijn de badkamers – eentje voor de ouders, en een voor de beide dochters – vanwege de fantastische kleur, maar ook vanwege de bijzondere douches met meerdere sproeiers.

master bedroom mèt telefoon

Gesine Sonneveld had als directeursvrouw ook haar eer hoog te houden en omringde zich met de bijbehorende snuisterijen, meubels en speeltjes.

Logeerkamer. Foto Johannes Schwartz

Huis Sonneveld
Jongkindstraat 12,  Rotterdam
Openingstijden: dinsdag t/m zondag: 11.00 – 17.00 uur

www.huissonneveld.nl

Eén gedachte over “Huis Sonneveld – het nieuwe wonen in Rotterdam

1. Inderdaad een heel modern huis met snufjes om jaloers op te worden. Absoluut de moeite waard om te bezoeken.