De Weense kunstenaar Gustav Klimt en zijn zielsverwanten Hundertwasser en Schiele verlichten sinds eind april de bakstenen wanden van een gigantische oude fabriekshal op het Westergasfabriekterrein. Na andere wereldsteden vergaapt nu ook Amsterdam zich aan dit hallucinerende beelden- en kleurenspel van de Fabrique des Lumières. Kunst, maar dan héél erg groot en héél overweldigend.
Het is de wereld van het Weense belle époque waar we – begeleid door walsmuziek – in belanden. De wereld van Gustav Klimt, die we vooral kennen van zijn bladgouden vrouwenportretten. Deze vrouwen spelen een hoofdrol in deze grote donkere fabriekshal van Fabrique des Lumières.
Het is even wennen aan het (bijna) duister in de fabriekshal. Op alle muren en op de vloer worden schilderijen en tekeningen in extra large formaat geprojecteerd. Hoog boven ons hoofd zien we menselijke schimmen afgetekend tegen kleurrijke de projecties, bezoekers die lopen op een soort gaanderij.
Op metershoge muren verschijnen en verdwijnen voortdurend afbeeldingen van schilderijen en tekeningen, op de klanken van klassieke muziek.
Als deus ex machina verschijnt de beroemde gouden dame van Klimt (Adele Bloch-Bauer). Om even snel weer in het niets op te lossen.
De Weense Gustav Klimt (1862-1918), symbolistisch schilder, tekenaar en muralist, was in zijn tijd prominent lid van de Wiener Secession. De kunst bloeide in Wenen, Victoriaanse kunst moest het veld ruimen voor Jugendstil, Art Nouveau, nieuwe stromingen braken door. De decoratieve patronen van Klimt werden wereldberoemd.
In de verduisterde (nee, niet pikdonker gelukkig) fabriekshal staan op verschillende plekken zitblokken, zodat de toeschouwer het visuele bombardement rustig over zich heen kan laten komen. Soms zien we de bakstenen muur of gaten in de muur door de projecties heen.
Klimts werk inspireerde andere beroemde Weners zoals Schiele en Hundertwasser, die hier ook te zien zijn. Egon Schiele (1890-1918), Weens expressionist en tijdgenoot is zeker schatplichtig is aan Klimt, die zijn mentor was. Zelf liet Schiele een rauwer, minder weelderig en goudgerand werk na, zien we hier op de muren.
Op hun beurt leverden Klimt en Schiele jaren later weer de nodige inspiratie voor het werk van Friedrich Stowasser (1928–2000), beter bekend als Friedensreich Regentag Dunkelbunt Hundertwasser. Deze kunstenaar en architect werd het bekendst door de rij felgekleurde huizen die hij in Wenen bouwde.
Ergens hoog boven ons komen Hundertwassers prachtige gekleurde treinen en stoomboten voorbij.
We lopen een uurtje rond om overal de duizelingwekkende (ja, soms letterlijk!) beelden goed te laten doordringen. Sommigen gaan erbij zitten en maken leunend tegen de muur eventjes deel uit van de projecties.
Het ziet ernaar uit dat je zo lang mag blijven als je wilt, maar voor ons is het tijd voor Auf Wiedersehen na een laatste shot Klimt.
Tot slot voor de filmliefhebbers de trailer van ‘Woman in Gold’, de bijzondere geschiedenis van dit beroemde vrouwenportret, de Mona Lisa van Oostenrijk.
Fabrique des Lumières
Pazzanistraat 37 (terrein Westergasfabriek) Amsterdam
https://www.fabrique-lumieres.com
(gehele voorstelling duurt 1 uur, in-en uitlopen mogelijk)