Gustav Klimt, maar dan extra large

De Weense kunstenaar Gustav Klimt en zijn zielsverwanten Hundertwasser en Schiele verlichten sinds eind april de bakstenen wanden van een gigantische oude fabriekshal op het Westergasfabriekterrein. Na andere wereldsteden vergaapt nu ook Amsterdam zich aan dit hallucinerende beelden- en kleurenspel van de Fabrique des Lumières. Kunst, maar dan héél erg groot en héél overweldigend.

Klimt, Portret-van-Adele-Bloch-Bauer
Portret van Adele Bloch-Bauer, 1907

Het is de wereld van het Weense belle époque waar we – begeleid door walsmuziek – in belanden. De wereld van Gustav Klimt, die we vooral kennen van zijn bladgouden vrouwenportretten. Deze vrouwen spelen een hoofdrol in deze grote donkere fabriekshal van Fabrique des Lumières.

Het is even wennen aan het (bijna) duister in de fabriekshal. Op alle muren en op de vloer worden schilderijen en tekeningen in extra large formaat geprojecteerd. Hoog boven ons hoofd zien we menselijke schimmen afgetekend tegen kleurrijke de projecties, bezoekers die lopen op een soort gaanderij.

Fabrique des Lumières
Gaanderij langs de fabriekswand

Op metershoge muren verschijnen en verdwijnen voortdurend afbeeldingen van schilderijen en tekeningen, op de klanken van klassieke muziek.
Als deus ex machina verschijnt de beroemde gouden dame van Klimt (Adele Bloch-Bauer). Om even snel weer in het niets op te lossen.

De Weense Gustav Klimt (1862-1918), symbolistisch schilder, tekenaar en muralist, was in zijn tijd prominent lid van de Wiener Secession. De kunst bloeide in Wenen, Victoriaanse kunst moest het veld ruimen voor Jugendstil, Art Nouveau, nieuwe stromingen braken door. De decoratieve patronen van Klimt werden wereldberoemd.

In de verduisterde (nee, niet pikdonker gelukkig) fabriekshal staan op verschillende plekken zitblokken, zodat de toeschouwer het visuele bombardement rustig over zich heen kan laten komen. Soms zien we de bakstenen muur of gaten in de muur door de projecties heen.

Fabrique des Lumière Amsterdam

Klimts werk inspireerde andere beroemde Weners zoals Schiele en Hundertwasser, die hier ook te zien zijn. Egon Schiele (1890-1918), Weens expressionist en tijdgenoot is zeker schatplichtig is aan Klimt, die zijn mentor was. Zelf liet Schiele een rauwer, minder weelderig en goudgerand werk na, zien we hier op de muren.

Egon Schiele - moeder en kinderen
Egon Schiele – moeder en kinderen

Op hun beurt leverden Klimt en Schiele jaren later weer de nodige inspiratie voor het werk van Friedrich Stowasser (1928–2000), beter bekend als Friedensreich Regentag Dunkelbunt Hundertwasser. Deze kunstenaar en architect werd het bekendst door de rij felgekleurde huizen die hij in Wenen bouwde.

Hundertwasser

Ergens hoog boven ons komen Hundertwassers prachtige gekleurde treinen en stoomboten voorbij.

We lopen een uurtje rond om overal de duizelingwekkende (ja, soms letterlijk!) beelden goed te laten doordringen. Sommigen gaan erbij zitten en maken leunend tegen de muur eventjes deel uit van de projecties.

Fabrique des Lumiéres
Fabrique des Lumières

Het ziet ernaar uit dat je zo lang mag blijven als je wilt, maar voor ons is het tijd voor Auf Wiedersehen na een laatste shot Klimt.

Tot slot voor de filmliefhebbers de trailer van ‘Woman in Gold’, de bijzondere geschiedenis van dit beroemde vrouwenportret, de Mona Lisa van Oostenrijk.

Fabrique des Lumières

Pazzanistraat 37 (terrein Westergasfabriek) Amsterdam
https://www.fabrique-lumieres.com

(gehele voorstelling duurt 1 uur, in-en uitlopen mogelijk)

Berichten gemaakt 170

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven