Gouden koets terug in Amsterdam!

Of het tijdelijk of voorgoed is, dat weet alleen de koning.
Maar voorlopig staat de rijklare blinkende gouden koets geparkeerd op de binnenplaats van het Amsterdam Museum. Ooit was het rijtuig immers een cadeau van de Amsterdamse bevolking aan koningin Wilhelmina. Die kan hem nu van dichtbij bekijken.

maquette

We dachten dat ons museumbezoek een kwestie van ‘koets bekijken en weer weg’ zou zijn.
Maar het Amsterdam Museum heeft er een complete beleving van gemaakt. Die begint met een vertederende maquette van de koets, gevolgd door een uitgebreide tentoonstelling over koningin Wilhelmina.

Wilhelmina kreeg de koets van de Amsterdamse bevolking bij haar inhuldiging op 6 september 1898. De eerste keer dat zij erin reed, was bij haar huwelijk in 1901. Haar schitterende bruidsjurk getuigt daarvan.

bruidsjurk Wilhelmina, 1901

nooit geweten dat de gouden koets gemaakt is door de firma Spyker, ons alleen bekend van de sportauto’s!

in totaal werkten er zo’n 1200 mensen aan de koets. Waaronder de (paneel)schilder Van der Waay

natuurlijk is er aandacht voor ons koloniale verleden

en vooral voor gewraakte panelen die verwijzen naar het slavernijverleden

middenpaneel