In een nat en koud voorjaar is een mooie dosis impressionisten als balsem voor de ziel. Zelfs als het geen Franse impressionisten zijn maar Nederlanders, Duitsers en Denen, die meegevoerd werden door de frisse impressionistische wind van hun tijd. We komen usual suspects tegen zoals Anton Mauve, Breitner en Willem Witsen, samen met de Duitsers zoals Max Liebermann en de Deense Peder Severin Kroyer met zijn zonnige strandtafereel. Zoveel lichtvoetige schoonheid, daar knapt een mens van op.
De noordelijke impressionisten hebben te maken met een ander licht dan hun Franse collega’s. Felle zonneschijn en sluierbewolking wisselen elkaar snel af, aan de kust is het wat ruig en kil. Precies dat noordelijke licht weten te vangen in impressionistische stijl, dat is de uitdaging.
Toen halverwege de 19e eeuw de verftube werd uitgevonden, werd het voor schilders veel makkelijker buiten in de natuur te schilderen. En dat deden ze dan ook veel en vaak.
Voorbijgaande momenten op het platteland, in vissersdorpen, aan zee, maar ook in de stad leggen ze vast achter hun schildersezel.
Natuurlijk is Anton Mauve, een vaste bewoner van Singer, vertegenwoordigd met een van zijn schaapherders in de buurt van het Laren van vroeger.
Arina Hugenholtz kwam naar Laren als volgeling van Anton Mauve, haar grote voorbeeld en adviseur. Zij schilderde veel dorpstaferelen en dorpsbewoners.
Wie anders dan Breitner tekent er voor een sfeervol stadsgezicht?
Helemaal inspirerend wordt het als we bij de zaal met zonovergoten strandgezichten komen. In volle glorie hangt daar de meester van het strandleven, niemand minder dan Max Liebermann, die vele zomers in Noordwijk doorbracht.
Spelende kinderen, ruiters in de branding, Liebermann moet er tientallen schilderijen gemaakt hebben.
De opkomende middenklasse kan zich na 1850 steeds vaker een tuin veroorloven. Voor Rousseau-aanhangers is de tuin ook natuur, een gecultiveerde wildernis waar het goed verpozen is bij gebrek aan heuse ongerepte natuur.
Veel schilders hielden het niet bij hun eigen tuin. Verre – vaak warme – oorden lokten, door het uitbreidende spoornetwerk kwam reizen voor steeds meer mensen binnen hun bereik.
Op zoek naar ander, feller licht, warmte en nieuwe inspiratie.
Totdat Willem Witsen ons weer terug brengt in het kille heden van besneeuwd Amsterdam.
Zelfs de tuin van Singer laat zich van een impressionistische kant zien.
Nu alleen nog proberen om zonder kleerscheuren de museumwinkel door te komen. Vazen, sieraden, sjaals, boeken en kaarten, het afscheid valt weer behoorlijk zwaar…
Singer Museum Laren
Frisse Wind, impressionisme van het noorden t/m 5 mei 2024
Oude Drift 3, Laren
https://www.singerlaren.nl/nl/agenda/1582/17-januari-2024-05-mei-2024/frisse-wind-impressionisme-van-het-noorden