Kattenkabinet, een poezelig grachtenhuis vol viervoeters

Mokum koestert zich in voorzichtige lentezonnestralen. Tijd om erop uit te trekken en weer eens een huismuseum te bezoeken! En wel het Kattenkabinet, een huismuseum met echte katten èn hun geschilderde, gebeeldhouwde of gefotografeerde evenbeelden. Het monumentale grachtenpand, ooit gebouwd voor de familie Van Loon, is een nu een poezelig verzamelaarskabinet, een kunsthistorisch walhalla voor kattenliefhebbers.

Kattenkabinet, Amsterdam
huiskat weet feilloos het warmste plekje te vinden

Willem en Adriaen van Loon kopen in 1664 twee dubbele erven aan de Herengracht en laten er twee identieke huizen bouwen. In Herengracht 497 gaat Willem wonen, hij is schepen, VOC-bestuurder en later burgemeester van Amsterdam.

Herengracht, foto RCE

Fast forward naar 1990, dan richt venture capitalist en kattenliefhebber Bob Meijer de bel-etage van Herengracht 497 in als kattenmuseum. Hij doet dat ter nagedachtenis aan zijn eigen rode kater John Pierpont Morgan (1966-1983), die hij jarenlang verwende met kattenkunst. Zo veel kattenkunst dat hij er nu met gemak een museum mee kan vullen.

Herengracht 487 anno nu

Bij binnenkomst probeert cameravrouw Marjolein meteen de vele kattenafbeeldingen in de gang te filmen. Valt niet mee, want zoals het de ware verzamelaar betaamt, heeft Bob Meijer vrijwel elke centimeter gevuld met kunstwerken, afgewisseld met een krabpaal hier en daar.

De zorgvuldig gerestaureerde stijlkamers van Herengracht 497 zijn sfeervol en kleurrijk. Als Willem van Loon een kattenmens was geweest, zou hij zich vast thuisvoelen in de goudgerande grote zaal. De kroonluchter fonkelt, aan de wand antieke, vergulde spiegels en natuurlijk overal beelden, prenten en affiches met katten in de hoofdrol. Hier gaan we ontdekken wat de rol van de kat in de kunst door de eeuwen heen geweest is. Want katten inspireren al eeuwen lang onbekende en bekende kunstenaars, zoals Picasso, Sal Meijer en Henriette Ronner-Knip.

grote zaal
Kattenkabinet, Amsterdam

Ook de plafonds zijn schitterend (maar kattenloos). Hoog boven ons hoofd wordt de Amsterdamse Stedenmaagd door twee godinnen gekroond, terwijl putti een feestelijk deuntje op de klaroen blazen. In de bovenste helft zien we een tenhemelopneming, ook begeleid door de populaire, mollige putti.

Plafondschildering ca. 1680

Waarschijnlijk komt de schildering uit de ateliers van Gerard de Lairesse of Albert van Spiers, die veel werkten in de Amsterdamse grachtenhuizen.

Kattenkabinet, Amsterdam

Zoveel schoonheid, je zult er maar wonen.
De onverstoorbare huiskat lijkt er immuun voor. Alles went immers, ook wonen in het kostbaarste kattenverblijf ter wereld.

De volgende zaal is gewijd aan beroemde kattenliefhebbers, van Jan Wolkers en Annie M.G. Schmidt tot Pablo Picasso en Ernest Hemingway. Op de foto belijden zij hun vurige en eeuwige liefde voor de kat.

Ernest Hemingway

In de muziekkamer aan de gracht valt het zonlicht zo mooi schilderachtig binnen als we zelden hebben gezien.

Kattenkabinet, Amsterdam

Het verbaast ons dus niet dat een huisgenoot hier zijn intrek heeft genomen op een zonnig plekje.

Kattenkabinet, Amsterdam

Dan rest ons nog de Mechelse Kamer, een donkere intieme kamer met een origineel interieur uit ca. 1886. De gordijnen zijn gesloten in deze met hout betimmerd ruimte bomvol kattenschilderijen. Hier hangt de grootste schat van het huismuseum: een tekening van Rembrandt, met kat natuurlijk.

Kattenkabinet, Amsterdam
Rembrandt van Rijn – heilige maagd met kind, kat en slang

Aan het einde van ons bezoek presenteren we met trots ons allereerste kattenfimpje…!

Kattenkabinet
Herengracht 497 Amsterdam
Tickets alleen via website te boeken; Museumkaart niet geldig.
https://www.kattenkabinet.nl #kattenkabinet

Andere verrassende Amsterdamse huismusea bezoeken dit voorjaar?

Te bestellen bij de boekhandel of https://www.waanders.nl/nl/huismusea-van-amsterdam.html