In de voetsporen van Cosimo de Medici

Om de familie de Medici kun je onmogelijk heen in Florence. Driehonderd jaar maakten zij als bankier, politicus, kardinaal of legeraanvoerder de dienst uit. Heel veel kunstwerken en paleizen zijn ooit in hun opdracht gemaakt. Een eerste kennismaking met de beroemdste familie van de stad in het Palazzo di Sforza Almeni.

Cosimo I

Het Museo de Medici is niet groot. We kopen tickets op de binnenplaats bij een vriendelijke student die zijn ontbijt van chips en koffie zit te verwerken. Laat geweest gisteren, zegt hij. We bewonderen het bekende symbool van Cosimo de Medici dat de binnenplaats siert: de schildpad.

Binnen wacht een lange rij van 300 jaar opeenvolgende Medici’s.

een lange dynastie

In de woonkamer vinden we een portret van Cosimo I (1519-1574) in volle wapenrusting.
Een man met een missie, dat zie je. Dat moet ook wel, als je als 17-jarige aan de macht komt als staatshoofd van Florence omdat je voorganger is vermoord. Zowel van vaderskant als van moederskant stamt hij af af van twee verschillende Medici-takken.

Cosimo I De Medici
Cosimo I favoriete portret door Bronzino

Waarschijnlijk is dit schilderij een kopie, want in het Uffizi Museum treffen we later een grotere versie ervan aan. Het beroemde Uffizi Museum heeft deze Cosimo overigens zelf laten bouwen, als paleis voor de familie. Cosimo I weet het tanende gezag van de Medici’s te herstellen en vergroten. Zowel politiek en economisch als kunsthistorisch. Hij was een groot kunstliefhebber. Al was zijn zoektocht naar het perfecte portret van hemzelf een martelgang voor kunstenaars.Totdat Bronzino kwam.

Cosimo I en zoon Francesco

Een beetje staatshoofd, ook van een stadstaat, heeft een kroon – die helaas verloren is gegaan.
Deze video laat zien hoe de Medici-kroon ontworpen is.

Latere de Medici’s hebben niet allemaal de wilskrachtige kaaklijn uit een damesroman van Cosimo I. Maar ze erfden wel zijn streven om strategische huwelijken te sluiten in het woelige Europa aan het einde van de Renaissance. Met Spaanse of Franse prinsessen of Duitse hoge adel.

Cosimo III de Medici
Cosimo III

Zo trouwde groothertog Cosimo III de Medici (hierboven) met prinses Marguerite Louise d’Orléans.

Marguerite Louise d'Orléans
Marguerite Louise d’Orléans

Overigens hebben de Medici’s niet in dit stadspaleis vlakbij de beroemde Duomo gewoond. Maar Cosimo heeft er wel rondgelopen. Hij pakte het paleis af van een politieke tegenstander en gaf het aan zijn rechterhand.

Plafond Casa de Medici
Casa de Medici

De Medici’s zorgden ervoor dat Florence een eigen marinevloot kreeg. Cosimo I gaf zijn marine het symbool van de schildpad mee, en het motto ‘festina lente’, haast je langzaam (maar haast je wel).

Palazzo
vooraanzicht stadspaleis, foto Saiko

Later die dag proberen we de graven van de familie te bezoeken in de San Lorenzo basiliek, ooit de parochiekerk van de Medici’s. Zij waren ook voornaamste geldschieters van de kerk en veel familieleden liggen hier begraven. Helaas blijkt de basiliek gesloten. Allen de ramen boven zijn open, een mogelijke wederopstanding uit het graf belovend…

San Lorenzo kerk

Gelukkig zijn er foto’s van de prachtige Sagrestia Nuova, ontworpen door Michelangelo, waar de Medici hun praalgraven lieten bouwen.

Sagrestia Nuova
Sagrestia Nuova, foto: George M. Groutas

Hoe bankier Cosimo tot grote hoogte steeg (hij liet zijn eigen beeltenis overal – in plaats van engelen – op het plafond schilderen) wordt in deze video uitgelegd aan de hand van 15 regels voor vorsten in spé. Van het strategische huwelijk en de geheime doorgangen tot mode en Macchiavelli.

(Duur 59 minuten, maar beslist de moeite waard)

Palazzo di Sforza Almeni
Via dei Servi 12, Florence