Het is Mis op Solder

Ooit, rond 1663, liet koopman Jan Hartman een katholieke schuilkerk bouwen op de zolder van zijn woonhuis. Als een van de weinige is die zolderkerk goed bewaard. Een keer per maand klinkt er weer gezang vanaf de galerij, want dan wordt er een ‘soldermis’ gehouden. We beklommen de historische doodskop(rode) zoldertrap en voelen ons 17e eeuwse Amsterdammers die stiekem – maar gedoogd – hun mis vieren.

Ons Lieve Heer op Solder, Amsterdam

Tegen elf uur vult de kleine zolderkerk zich met misgangers, er zijn dertig stoelen. Boven ons hoofd horen we geschuifel op de galerij. Dat zijn de leden van het Solderkoor en het orkest van dienst die zich klaar maken.

het Solderkoor

Dan klinkt er trompetgeschal, de Solderviering is begonnen.

klein orgel gebouwd door Hendrik Meijer

Kyrie Eleison, het Solderkoor onder leiding van Hans van Breugel zet in op deze 2e adventzondag, luister mee:

In de intieme akoestiek van dit fantastische kerkje horen we onder meer Missa in C groot van Johann Joseph Fux en delen van Vivaldi’s Concerto in C.

Museum Ons Lieve Heer op Solder, Amsterdam

De priester gaat ons voor in gebed en in de hoop op steeds weer een nieuw begin, ondanks de gure buitenwereld. Na de communie en de collecte is de mis teneinde. Via een geheimzinnige route over langs krakende trappen, donkere gangen en de woonvertrekken van de allereerste bewoners, komen we terug bij de entree.

Ons Lieve Heer op Solder, Amsterdam
de keuken van de eerste priester
Ons Lieve Heer op Solder, Amsterdam

De overgang van het hemelse Kyrie Eleison op Solder naar de rosse buurt op de Wallen is groot. Hier worden de de sporen van zaterdagavond weggeschrobt en de eerste wieltoeristen met wollen mutsen op verschijnen.

Museum Ons Lieve Heer op Solder, Amsterdam

We haasten ons dus naar de Koffieschenkerij om de hoek voor koffie en een van de beste appeltaarten van de stad.

Museum Ons’ Lieve Heer op Solder
Oudezijds Voorburgwal 38-40, Amsterdam

Soldermissen of Soldervieringen worden eens per maand gehouden m.u.v. de zomermaanden

Dit is een blog in de serie waarin ik de Huismusea van Amsterdam opnieuw bezoek om te kijken wat er nu gebeurt.

Teleurstellend puntje: mijn boek lag niet meer in de museumwinkel helaas, we gaan er maar vanuit dat dat door de kerstverkoop komt…

Dus maar even zo bladeren door de gecombineerde NL en EN editie: