‘Geheim’ prentenkabinet aan de gracht

Ze zijn maar twee keer per jaar geopend. Dus als je naar het prentenkabinet Nihon no hanga aan de Keizersgracht wilt, moet je goed plannen. De Japanse prentencollectie die Elise Wessels verzamelde in haar grachtenhuis is alleen in mei en november te bezoeken. Dit voorjaar toont ze een selectie prenten met bloemen en bloesems in de hoofdrol: Flora in Focus. Een heel bijzonder privé-huismuseum dus, waar naast bloemen ook katten een speciale plek hebben.

Flora in focus, Nihon no hanga, Amsterdam

In 1984 reisden Elise Wessels en haar man voor het eerst naar Japan. Het was liefde op het eerste gezicht. Sindsdien komt ze er elk jaar en verzamelt ze al ruim 30 jaar Japanse prenten uit (voornamelijk) de 20e eeuw. ‘Toen we begonnen hadden we totaal geen verstand van prenten, we kochten op het gevoel.’ De collectie groeide in de loop der jaren tot meer dan 2000 prenten en sinds 2009 is het privé-museum twee keer per jaar geopend. Wie er op tijd bij is, kan zelfs een rondleiding krijgen.

Flora in focus, Nihon no hanga, Amsterdam

De Flora in focus-tentoonstelling is ingedeeld op jaargetijde, te beginnen met de lente. En wie lente zegt in Japan, zegt natuurlijk kersenbloesem. Toch waren het ooit het de pruimenbloesems die bloesems zo populair maakten. De prent moon and plum tree van Kiso Yoshida, een van de weinige vrouwelijke prentenmakers, is van recentere datum.

Nihon no hanga, Amsterdam
Moon and plum tree, Yoshida Kiso (1970)

Gaandeweg moesten de pruimenbomen de eerste plaats afstaan aan de kersenbomen die eerst alleen in de paleistuinen stonden. Later werden ze overal in grote getale geplant, zodat iedereen de lente kon vieren in bloesemtijd. Zo ontstonden er overal in het land de bloesemfestivals die nog altijd populair zijn

Evening cherry blossoms at Maruyama park, Kyoto – Yoshikawa Kano, 1925

Sakura (Japanse naam voor ruim 20 kersenboomsoorten) is het symbool van vergankelijke schoonheid. Kersenbomen bloeien immers maar kort. Maar ze trekken nog altijd veel bewonderaars, voor veel mensen is het bloesemfestival een jaarlijks uitje naar bijvoorbeeld Maruhama Park in Kyoto.

Nihon no hanga, Amsterdam
Night time cherry blossom viewing – Tokuriki Tomikichiro (1930)

Op de eerste etage worden we onthaald op een muur vol uitbundig bloeiende zomerbloemen. Ook hier geldt – net als bij de lente-prenten – dat er zowel traditionele als wat modernere, creatieve prentkunst hangt.

de zomercollectie
Flora in focus, Nihon no hanga, Amsterdam

De Nihon no hanga-collectie bestaat vooral uit 20e eeuwse prenten, vanaf het moment dat de Japanse en de Europese kunst elkaar over en weer gingen inspireren.

Inoue Toyohisa (1976)

We weten dan Gogh door de Japanse kunst beïnvloed werd, maar omgekeerd had hij ook veel invloed op de Japanse kunstenaars van de vorige eeuw.

Okuyama Gihachiro: Sunflowers – Van Gogh Series

In het najaar (obon) is het tijd om de voorouders te eren. Dan zijn er speciale obon-bloemenmarkten waar ze lotusbloemen en -bladeren en meloenen verkopen die bij de verering gebruikt worden.

Flora in focus, Nihon no hanga, Amsterdam
Obon-bloemenmarkt – Katsuhira Tokushi (1935)

De combinatie van de maan en de vruchten van de kastanjeboom staan voor tsukimi oftewel het maanfestival.

Twee uilen – Yoshida Toshi, 1970

Als de rondleiding is afgelopen, kunnen we een filmpje over het maken van woodblock prints bekijken en door het grachtenhuis dwalen. Erg de moeite waard, want in dit huis gaan oude elementen en Japanse inrichting moeiteloos samen.

Nihon no hanga, Amsterdam

Rest nog de vraag waarom er een kat in plaats van een bloem op de catalogus van Flora in Focus staat. ‘We houden hier in huis nogal van katten,’ zegt de gids. Als we op de overloop de eigenaresse Elise Wessels met kat afgebeeld te zien, begrijpen we wat ze bedoelt.

portret van Elise Wessels
catalogus Flora in focus, mei 2023

Nihon no hanga
Keizersgracht 586, Amsterdam
www.nihon-no-hanga.nl
alleen geopend in mei en december (jaarlijks) op vrijdag-zaterdag-zondag

In november gaat de deur opnieuw open, dus noteer het vast in de agenda!

Flora in focus, Nihon no hanga, Amsterdam

Eén gedachte over “‘Geheim’ prentenkabinet aan de gracht

1. Lieve Froukje, wat enig om van jou een rondleiding te krijgen door het museum Nihon no hanga.
    Vroeger ben ik er regelmatig geweest maar nu kan ik dat niet meer. Prachtige rondleiding en heel veel dank daarvoor. Liefs, Luc